streda 10. októbra 2007

Tretí krok: vytvorte si business plan

Ano ano, slovenčinári by mi dali. Aký business plan? Veď máme krásne slovné spojenie "podnikateľský zámer"! Plne súhlasím a ospravedlňujem sa, ale priznám sa, že možno hlúpo a veľmi subjektívne, ale slovo "podnikateľský" znie vážne a skrýva sa za ním veľa odriekania, práce a niekde aj nejaké peniažky. Ale slovo "business", to je slovo, ktoré na mňa osobne pôsobí ako vidina odmeny za tú prácu, ktorú vytvorím.

Dnes si významne pomôžem článkami na www.startupnation.com, pretože chcem, aby ste pri čítaní tohto článku získali dostatok rád a informácií, nie iba môj názor.

Keďže začíname podnikať, nie je žiaden dôvod (okrem toho, že by sme sa chceli pochváliť svojim blízkym), aby sme vypracovali krásnu knižku v pozlátenej väzbe s názvom "Môj business plan". Skúsme si uvedomiť jedno: všetci v okolí sa tvária (a celkom oprávnene), že náš život patrí aj im. Že aj oni majú možnosť do neho niečo povedať a teda majú aj morálne právo rozhodovať ako budete podnikať. Do určitej miery s tým súhlasím, ale základ je, že nikto nespraví prácu za vás, aj keď bude s vami znášať všetky dobré či zlé časy, aj tak, vy ste ten(tá), kto to musí dokázať. Takže v prvej fáze, zoberte si papier a pero a začnite si písať iba pre seba. Ostatní majú čas.

Dobrá rada - nerobte žiadne takéto výstupy z nádeje, že prídete do banky a ujo bankár sa nadchne pre váš nápad a požičia vám peniaze na štart. Ak takú banku nájdete, dajte mi prosím vedieť, rád jej tu urobím reklamu. Ešte som o nej nepočul. Po dvoch rokoch úspešného podnikania (čo je minimálna požiadavka každej banky), potom máte čas kresliť grafy a robiť knižky pre bankárov.

Každé písanie business planu je zložené v princípe z troch častí:
  • zodpovedať si na základné otázky (nižšie)
  • určiť si kľúčové komponenty, body plánu
  • a samozrejme napísať ho
Otázky, ktoré by ste si mali zodpovedať vychádzajú z už spomínanej stránky a môžem povedať, že mi tiež pomáhajú pri úvahách.

1. Čo chcete robiť? Aký máte nápad?
Viete koľkokrát som sa pristihol pri sne, že som úspešný podnikateľ a v tom sne som nevedel, čo vlastne chcem robiť? Videl som len benefity, ktoré z toho budem mať. Uf, ale z čoho? Čo to vlastne chcem robiť? Ako sme si povedali v prvom kroku, pozrime sa hlavne na to, čo nás baví a v čom vidíme potenciál úspechu.
Pokiaľ si túto otázku nezodpoviete naozaj, budete sa iba trápiť a to poznači celé vaše podnikanie. Verte mi, viem, čo píšem. Keď som pred ôsmimi rokmi začal podnikať, bolo to presne o tom. Chcem robiť sofwarový vývoj. Čoho, pre koho, za čo, nič som netušil. Iba chcem a tak si založím živnosť. Dá sa to, preto som dnes tu, ale všetko trvá veľmi dlho, keď iba pozeráte na nápady a príležitosti, ktoré "chodia okolo" a hľadáte sa v nich.

2. Kde to chcete vykonávať svoj business?
Doma? Alebo budete mať prevádzku? Kanceláriu? V garáži? Je to na vás, ale pamätajte - určite budete na tom mieste tráviť veľa času. Chcete robiť niečo, čo vás bude napĺňať, čo budete robiť naozaj radi. Dobré je to robiť aj na mieste, ktoré máte radi! Samozrejme, je tu otázka dostupnosti pre zákazníkov. Keďže konkurencia je snáď vo všetkom, pravdepodobne sa nemôžete spoľahnúť, že aj napriek tomu, že zákazník ku vám pocestuje hodinu a po poľných cestičkách, že príde. Možno áno, ale iba ak mu neponúkne konkurent pohodlnejšiu alternatívu.
Ďalším aspektom je patriotizmus. Mnoho ľudí (keďže aj za firmami sú iba ľudia, nemusíme to členiť na firemných a tzv.retailových zákazníkov) preferuje spoluprácu s firmou, ktorá je v tom meste ako oni, alebo naopak - doma nie je nikto prorokom. Poznajte svojich budúcich zákazníkov a skúste sa prispôsobiť ich očakávaniam aj so svojim sídlom. Ale nie na svoj úkor! Nájdite výhodný kompromis.
Doma ušetríte náklady, zasa na druhej strane, pokiaľ budete v pravideľnom osobnom kontakte so zákazníkmi, bude to prekážka.

3. Aký spôsob podnikania je pre vás ten najlepší?
Ako sme si uviedli v kroku dva, spôsobov podnikania je skutočne dostatok. Treba si zvoliť ten vhodný práve pre vás. Pokiaľ ma baví práca s ľuďmi, online business ma nebude uspokojovať. Ak mám rád svoj kľud a nemám rád neustále cestovanie, nebudem dobrý obchodný zástupca. Napriek tomu, že otužovanie je zdravé, neskočím do studenej rieky. Nájdem si takú alternatívu, ktorá ma bude skutočne baviť.

4. V čom budem iný ako moji konkurenti? Prečo predám ja a nie ostatní?
Pokiaľ si vyberiete podnikanie, ktoré je vyslovene žiadané a dopyt výrazne prevyšuje ponuku, nemusíte byť iný. No, ale pokiaľ sa budete o zákazníka musieť pobiť s konkurenciou, potom je táto otázka skutočne na mieste. V čom teda budete iný(iná)?

5. Aký veľký je trh, ktorý chcem osloviť? Ako chcem byť veľký(á) ja?
Skúste si predstaviť svoj business dnes a za 5 rokov. Koľko chcem mať klientov? Koľko chcem mať zamestnancov? Je jasné, že tých zamestnancov musí niekto zaplatiť? Ten niekto, sú vaši klienti, nie vy! Áno, ich mzda ide cez váš účet, ale ten účet musia naplniť spokojní zákazníci. Bude ich dosť? Ak budem pracovať sám, koľko práce som schopný vykonať? Jedna vec je, že nutne potrebujete mať zákazníkov. Druhá vec, že ak ich budete mať toľko, že ich dopyt nebudete schopný(á) pokryť, môže to byť hrozbou pre váš budúci úspech.

6. Akú úlohu chcete zohrať vo svojom podnikaní?
Poznám majiteľom firiem, ktorí nie sú riaditeľmi. Prečo aj? Veď je to môj business, ide o to, že pokiaľ je niekto lepší ako ja, prečo by nemohol byť vyššie v mojej firme ako ja? Veď ja som ten, ktorý v konečnom dôsledku zarobí na jeho šikovnosti. Chyba mnohých podnikateľov je ich malosť. Nebuďte malí, buďte "great"! Pokiaľ sa cítite dobre v riadiacej pozícii, buďte v nej. Pokiaľ ale máte radšej napr. ťukanie do klávesnice, v poriadku, nechajte operatívne riadenie na niekoho iného a venujte sa tomu, čo skutočne chcete robiť. Veď preto ste si firmu predsa založili.
Úmyselne som napísal operatívne riadenie, pretože si myslím, že aj napriek tomu, že by bol riaditeľ váš zamestnanec a nie priamo vy, strategické rozhodnutia by som si z rúk úplne nepustil...

7. S kým chcete spolupracovať? Kto by mali byť vaši zamestnanci?
Veľmi ťažká otázka. Práca s ľudmi je jedna z najťahších a zároveň najkrajších. Nie je jednoduché vybrať si správnych ľudí. Osobne som zástancom toho, aby vaši spolupracovníci neboli vaši rodinní príslušníci. Poznám množstvo prípadov, kedy to nedopadlo dobre. A taktiež poznám prípady, kedy sa jeden partner zaľúbil do manželky druhého partnera... Pozor, dôležitý fakt! Slovo partner. Nemusíte za každú cenu začať svoj business sám(sama). Prináša to veľa pozitív, ale aj rizík. Na túto tému sa ešte pobavíme v niektorom z budúcich príspevkov.

8. Ako budú zákazníci od vás nakupovať, koľko a ako budú platiť?
Zákazníci by mali nakupovať, inak by vaše podnikanie nemalo zmysel. Ale ako? Dostanú tovar dobpredu a potom budú platiť? Najskôr zaplatia? Budú chcieť najskôr zaplatiť? Prídu si pre tovar, alebo im ho doručíte? Koľko ich bude stáť doprava? Samozrejme, ak budete robiť službu typu kaderníctvo, asi budú musieť prísť, ale pokiaľ budete predávať napr. software, potom sa s nimi ani nemusíte stretnúť. Na tieto otázky si musíte zodpovedať sami.

9. Z čoho to všetko prefinancujete?
Pripadá vám táto otázka neskoro? Nie, vôbec nie je na mieste sa ju pýtať skôr. Vaše odpovede na predchádzajúce otázky vám určite upresnili, čo vlastne potrebujete a z toho vyplýva, koľko potrebujete zdrojov, aby ste to zvládli. To, že nebudete mať pravdepodobne dostatok vlastného kapitálu je normálne a očakávateľné. Treba si položiť otázku: odkiaľ potrebný kapitál zohnať a hlavne z čoho to vrátim? Prvú otázku si zodpovie každý, druhú málokto...

10. Aké sú kľúčové mílniky vášho zámeru?
Prvých 1000 zákazníkov, prvý milión? Dokedy to chcete dosiahnuť? Ako to chcete dosiahnuť? Stanovte si ich tak, aby bolo možné ich dosiahnuť, ale nie jednoducho. Aby to bola skutočná výzva, ktorú zvládnete!

Takýchto 10 bodov keď zapracujete do vášho business plánu, ste pripravený(á) na ďalší krok.

4 komentáre:

andy povedal(a)...

Ahoj, dávno som nečítala tvoje užitočné rady, ale znova si sa trafil do čierneho. Ďakujem za príspevok o prieskume trhu. ja som dotazník vytvorila, ale nemám odvahu ho zverejniť:(
Obdivujem tvoju vytrvalosť pri písaní článkov, napreik tomu že ich komentujem len ja:)
u mňa máš veľkú jednotku

Ing.Branislav Biskupič povedal(a)...

Ďakujem Andy, si veľmi milá. Síce mi to komentuješ iba Ty, ale aj tak ma to stále baví {:o). Prajem skvelý nový rok.

Unknown povedal(a)...

Ahoj
Mozno komentarov nieje vela ale verim ze to vela ludi cita. Napriklad ja:D

Monika povedal(a)...

Velmi dobre sa mi cita tento blog - super, len tak dalej, dufam, ze budes pokracovat. Monika