utorok 23. októbra 2007

Siedmy krok: zorganizujte si svoje podnikanie

Keď som v prvom kroku písal, že si niekto môže stanoviť, že bude pracovať iba 4 hodiny za deň. Rozdiel je ale pracovať a zarábať. Pretože pri reálnom podnikaní je čas na zárobok skutočne iba pár percent z času, ktorý strávite prácou. S touto skutočnosťou treba počítať a mnohí si to na začiatku neuvedomujú.
Čo nás môže pripraviť o čas:
  • obchodné aktivity
  • marketing
  • účtovníctvo, riešenie financií
  • zamestnanci, riadenie, riešenie konfliktov
  • zákazníci, ktorí sa chcú porozprávať
  • neschopné úrady
  • únava, nechuť do práce
Obchodné aktivity, tie sú jasné. Musíte ich robiť ak chcete "prežiť". Dobrá finta, ako ušetriť trošku času je mať kvalitný web, ktorý dokáže urobiť množstvo práce - prvý kontakt za vás. Niektoré firmy si najímajú iné firmy, ktoré riešia prvotné oslovovanie klientov za nich. Osobne nemám veľkú dôveru v kvalitu takýchto služieb, pretože ak outsourcovaná firma nepozná detailne môj produkt, ako môže presvedčiť zákazníka? Ako ho môže vyzdvihnúť pred konkurenciou?

Marketing. To nie je to isté čo obchodné aktivity. Musíte venovať čas vytváraniu všeobecného povedomia o vašej firme a dobré je zamerať sa aj na vás ako osobu. Ľudia majú radšej osoby ako anonymné firmy. Existuje veľa druhov marketingu, to si ale pozriete v ľubovoľnej knižke. Ja osobne sa budem neskôr venovať téme marketingu a PR na internete.

Účtovníctvo, riešenie financií. Veľa podnikateľov si rieši účtovníctvo vo vlastnej réžii. Skoro by som povedal, že sa im čudujem. Robiť si ho sám, to znamená venovať množstvo času štúdiu nových zákonov a predpisov. Zasa keď som stredná firma, platiť si účtovníčku ako zamestnankyňu mi príde zbytočný luxus. Keď som veľká firma, má to zmysel, to je jasné. Účtovnícke služby sa podľa môjho názoru oplatia outsourcovať. Hlavne v našej krajine, ktorú považujem za nestabilnú, pretože sa zákony a predpisy menia až príliš často.

Zamestnanci sú veľkým prínosom pre vaše podnikanie. Vlastne, mnohokrát na nich stojí. Práca s ľudmi si ale vyžaduje skutočný um. Je ťažké zohrať taký tím ľudí, ktorý nebude mať medzi sebou konflikty. Malé nechajte na nich, veľké, ktoré by mohli ohroziť stabilitu firmy alebo kvalitu služieb zákazníkom sa vás jednoznačne dotýkajú a žiaľ sa do nich musíte osobne zapojiť. Zamestnanci musia byť motivovaní a chválení ak je za čo. Ale nebojte sa buchnúť po stole keď treba. Nebúchajte ale príliš často, aby si na to nezvykli. A ešte jedna rada - každý človek skôr či neskôr začne skúšať koľko si môže dovoliť. Stanovte si svoje hranice a tie si držte!

Zákazníci sú ľudia. To znamená že aj vzťah s nimi nie je iba pracovný a je skutočne veľmi cenné, ak sa vám s nimi podarí nadviazať aj mimopracovný vzťah. Nemusíte byť kamaráti na pivo, ale mali by ste byť dobrí známi. Je logické, že dobrý známy sa s vami porozpráva aj na iné témy ako je business, to je výborné a vytvára to medzi vami určité puto. Zasa na druhej strane, musíte si dávať pozor, aby to nepresiahlo medzu, ktorá vás bude odťahovať príliš od práce.

Úrady a úradníci. Nechcem povedať, že všetci úradníci sú zlí. Minule som volal na mestský úrad to Trnavy, pretože si chceme prenajať kanceláriu aj tam. No a prekvapil ma príjemný prístup viacerých úradníčok. Dokonca som od každej dostal mobil, keby som niečo potreboval. Bol som skutočne milo prekvapený. Ale zasa, to nie je bežné. Najviac ma privádzajú do šialenstva zdravotné poisťovne. Keď začnete podnikať, zdravotné poisťovne vás budú svojou neschopnosťou otravovať každý mesiac. A to hovorím nielen o starých ale aj o tých, do ktorých sme sa prehlasovali eštelen pred pár mesiacmi. Dva krát posielam to isté vyplnené tlačivo. A riadky typu: máte na to 8 dní nenávidím.

Najväčší nepriateľ podnikateľa je strata motivácie. Tá mnohokrát prichádza tesne pred cieľom a mnohokrát ju spôsobuje únava. Je to jasné, že si toho naberieme na bedrá viac ako unesieme, to je súčasťou motivácie. Ale keď už nevládzeme, potom nastáva kríza. Minule som pracoval 2 mesiace takých 10-12 hodín denne a skutočne naplno. Potom ma prepadla taká únava, pomaly až depresia, že tesne pred koncom som 2 týždne pozeral telku a čítal veci na internete. Načo to bolo dobré? Aj tak som to neodovzdal skôr, nič som neušetril. Teraz, keď som oddýchnutý, moja motivácia je späť. Myslite na to. Oddych je dôležitejší ako sa zdá. Ak nemáte čas oddychovať, ono sa to prejaví na výkone, s tým počítajte.

No a na záver veľká otázka. Aký drahý som pre svoju firmu? Čo sa oplatí urobiť sám, čo je lepšie aby spravili zamestnanci a čo si mám radšej zaplatiť u niekoho iného? Tejto téme sa budem venovať v samostatnom článku po ukončení tejto série. Ale základ - váš deň má iba určitý počet hodín a nedá sa nafúknuť. Ak niečo robíte, tak sa vtedy nemôžete venovať niečomu inému. Preto sa venujte iba dôležitým veciam.

Žiadne komentáre: