pondelok 22. októbra 2007

Šiesty krok: kto a ako to zaplatí?

Každá sranda niečo stojí. Pri podnikaní platí, že tá sranda niečo stojí vás. A keďže nemám pocit, že by existovala nejaká príručka, ktorej keď sa presne budete držať nespravíte žiadnu chybu, pripravte sa aj na to, že za svoje chyby platiť jednoducho budete musieť. Ale nejde len o chyby, každé podnikanie potrebuje nutne svoje vstupy.

Pokiaľ chcete programovať, potrebujete počítač, softvér, internet a tlačiareň, pokiaľ chcete byť taxikárom, asi budete potrebovať auto, taxikársku koncesiu, peniaze na zaplatenie si parkovacieho miesta. Všetci ešte potrebujú niekoho, kto sa im postará o účtovníctvo. Niekde svoju činnosť predsa potrebujete prevádzkovať, takže asi kancelárske priestory, alebo halu, alebo parcelu, každý podľa svojich potrieb.

No, lenže kde na toto všetko zobrať peniaze? Prvá chyba je si myslieť, že si založíte firmu, prídete do banky a dajú vám úver. Ak takú banku nájdete, dajte mi prosím vedieť, osobne som sa s takou nestretol. Vždy potrebujete mať firmu aspoň 2 roky, pričom posledný rok musíte byť v zisku. Žiadna banka nepôjde do rizika, že vám váš nápad stroskotá...

Takžde, kde teda zobrať peniaze? Dobrá finta je zobrať si úver z banky ako fyzická osoba. Banka od vás chce potvrdenie o príjme. Takže najskôr by som si vybavil úver a až potom dal výpoveď a začal podnikať. Alebo sa treba dohodnúť s rodinou. Rodina mnohokrát vie pomôcť, aj keď je zasa pravda, že doma nie je nikto prorokom a teda sa môže stať, že vašim plánom nebude nikto doma veriť a teda ich finančne nepodporia.

Najlepšia forma je samozrejme sa pripravovať na podnikanie priebežne a teda si každý mesiac odložiť z výplaty nejakú sumu, ktorú potom budete môcť použiť na svoje zámery. Nooo, lenže pokiaľ chcete prevázkovať hotel, bude trvať dosť dlho (niekoľko životov), kým si naň našetríte. Takže moje slová prosím neberte ako všeliek.

Dobre, povedzme, že sme si zodpovedali otázku kde prísť k peniazom. Mám pre vás ale nemenej dôležitú. Koľko tých peňazí vlastne potrebujete? Je smola, keď môžete zohnať menej ako potrebujete, lebo čo potom s nimi, keď vám nebudú stačiť na štart? Iba sa budete trápiť a platiť z nich úrok a nebudete ich vedieť použiť. Poznal som človeka, ktorý ich potom postupne minul lebo nestačili na začiatok. Takže nezačal, minul peniaze a mal veľký problém.

Ešte väčšia hrozba ako je mať málo peňazí je mať veľa peňazí. Hlavne keď nie sú vaše, keď sú požičané. Lebo keď máte viac ako potrebujete, zvádza to človeka k lenivosti. Peniaze sa minú a raz ich bude treba vrátiť. A nehovorím o úrokoch.

Dobrá rada o úveroch: keď nejaký úver máte, nesnažte sa ho hneď splatiť!!! Načo by to bolo dobré? Peniaze rozumne investujte. Samozrejme, treba všetko platiť na čas, hovorím o tom, že mnohí podnikatelia si zoberú úver a potom ho čo najskôr splatia aj za cenu, že im nezostanú peniaze na aktivity, ktoré zarobia ďalšie peniaze. A samozrejme, pozor, keď nesplácate načas, banky nemajú problém dať vám 25% úrok. Zažil som to v začiatkoch na vlastnej koži.

Samozrejme, ešte existuje aj ďalšia možnosť financovania - partnerstvo. Môžete si firmu založiť aj s partnerom, ktorý môže pomôcť finančne, ale taktiež môže byť ďalšou rukou, ktorá bude priložené k dielu. Pozor, logicky bude aj ďalšou rukou, ktorá bude otvorená, keď sa bude rozdávať zisk. Ale ak zoženiete dobrého partnera, môže to byť skutočná výhra v lotérii. Ak nie, je to koniec firmy. Určite by som nedoporučoval rodinné partnerstvá. Nefungujú.

Takže malé zhrnutie:
  • reálne si spočítajte, koľko peňazí potrebujete
  • zistite, či si ich viete požičať od rodiny, prípadne banky
  • nepožičajte si málo
  • nepožičajte si veľa
  • vo svojich plánoch počítajte aj so splatením pôžičky, ale zo zisku, ktý vám nebude chýbať, ak sa to dá
  • splácajte všetko načas, vyhnete sa zbytočným a veľkým problémom
  • aj svoju mzdu sa snažte si vyplácať iba zo zisku, nie z požičaných peňazí

1 komentár:

Anonymous povedal(a)...

Chcel by som poďakovať spoločnosti Lapo Micro Finance za poskytnutie pôžičky. Niekoľkokrát som bol oklamaný, keď som sa snažil získať pôžičku, až som narazil na spoločnosť Lapo Micro Finance, ktorá mi poskytla pôžičku v hodnote 23 000 dolárov na starostlivosť o moje choré dieťa. Ak dnes potrebujete skutočného veriteľa, kontaktujte Lapo a nenechajte sa oklamať. Kontaktný e-mail: lapofunding960@gmail.com
Whatsapp +447868753778