štvrtok 18. októbra 2007

Piaty krok: vytvorte si kľúčové aktíva

Ako som napísal v úvodnom článku ku tejto sérii, za dôležitý sa považuje názov firmy, názov produktu, web doména, patenty, ochranné známky a pod. Proste všetko, čo vás identifikuje voči zákazníkovi a čo by malo byť pre zákazníka určitým nezameniteľným znakom - toto som ja a moje podnikanie.

Pokiaľ idem piecť pečivo, myslím si, že dobrý názov je Pekáreň Xyz. Pokiaľ chcem vyrábať softvér, možno by som sa mal volať Xyz Software. Keď mám pekné priezvisko a myslím si, že by sa to dalo použiť ako názov firmy, môžem ísť aj touto cestou, ale tu si budem viac musieť naučiť ľudí, že kto som a čo robím. Ale to, že sa to dá sa dá dokázať napr. značkou Hilton.

Ak si niekto svoju firmu nazve neurčito, napr. Imperium, môže robiť čokoľvek. Občas mám pocit, že keď firma Real robí okná, že keď ju zakladali, chceli robiť niečo iné. Profilax tiež nie je znakom rozhodnosti a jasného smerovania od začiatku. Keď som ho zakladal, chcel som čistiť počítače. Tento zámer ma prešiel asi po dvoch mesiacoch a odvtedy je to softvérová firma. Názov som ponechal. Keby niekto hľadal softvérovú firmu, asi by nás nenašiel inak ako cez internetové vyhľadávače. Napriek názvu máme zákazníkov, takže názov je veľmi dôležitý, ale nemusí za každú cenu ovplyvniť celý váš business.

Pokiaľ si volíte názov firmy, je dobré si hneď zabezpečiť aj názov internetovej domény. To samozrejme platí aj pre produkt, pokiaľ má podľa vás tento potenciál byť prezentovaný na internete. Pokiaľ vidíte, že niekto má vašu doménu a je na predaj, napr. za 6 USD (to sa stalo mne), choďte od toho. Keď som sa ozval, že by som mal o tú doménu (profilax.com) záujem, poslali mi ponuku na 1.800USD. V odpovedi som použil slová, ktoré nepatria na slušnú stránku.

Ochranná známka je mimo iného tiež určitá forma reklamy. Pokiaľ má firma ochrannú známku, vyzerá to tak, ako keby sa mala pred kým chrániť. Že je taká zaujímavá, že by sa mohol niekto chcieť priživiť na jej úspechu. Vybavoval som ochrannú známku, je to na Úrade priemyselného vlastníctva v Banskej Bystrici. Síce im to má trvať 3 mesiace, ale sú to úradníci, buďte ku nim milostiví. Trvalo im to 15 mesiacov, možno vďaka mojim listom, čo je s tým. Inak by som asi ešte čakal. Minule mi prišiel list, že už mi končí doba, na ktorú som mal ochrannú známku predplatenú a že mám uhradiť 16 tisíc korún. V prvom momente som skoro z kože vyletel (má zaplatených 10 rokov a list prišiel asi po piatich), ale potom som si všimol odosielateľa - španielska firma. Pozor na týchto podvodníkov! So slovenským úradom nemajú nič spoločné.

Čo sa týka patentov, neviem ako to presne funguje, žiaden patent nemám. Ale myslím si, že pokiaľ máte niečo, čo je hodné patentu, treba si ho spraviť. Možno ani neviete ako sa vyvinie situácia za pár rokov a vy vďaka vášmu patentu budete účastní na výbornej obchodnej príležitosti, ktorú by ste sami neobjavili.

Žiadne komentáre: