štvrtok 4. októbra 2007

Prvý krok: zostavte si plán svojho vlastného života

Takže ideme na to. Chceme začať úspešne podnikať a máme dosť entuziazmu a nápadov a všetkého, čo si myslíme, že potebujeme na začiatok. Supeeeeer!

Na pár sekúnd sa ale skúsme spolu ešte zastaviť práve pri prvom a zároveň asi najdôležitejšom bode. Skúsme si stanoviť svoje životné priority a čo vlastne všetko od života chceme. Lebo naše podnikanie by nám malo robiť radosť a napĺňať životné ciele, nie? Takže na začiatok samozrejme musíme vedieť, aké sú to tie ciele.

Nemá žiaden zmysel definoavať si ciele typu, chcem za pol roka vymaľovať obyvačku a budúcu stredu ísť s kamošmi do baru. Takto som to nemyslel a vôbec nepochybujem o tom, že takto to ani nikto nepochopil. Stanovme si ozajstné ciele, niečo, čo chceme dosiahnuť a povedzme si aj kedy to asi chceme dosiahnuť.

Chcem si kúpiť nové auto. Kedy? Zajtra? O 10 rokov? Celkom dôležitá odpoveď, že.

Koľko času chcem venovať práci? Chcem v nej sedieť každý deň do deviatej, chcem v nej byť aj cez víkendy, alebo naopak, chcem sa prioritne venovať rodine a nechcem pracovať viac ako 4 hodiny denne. Všetko je ok, neverte príručkam, ktoré tvrdia, že keď začnete podnikať, tak budete najbližší rok žiť len v práci. Môžete, ale nemusíte. Je to o tom, čo si stanovíte. Je pravdepodobné, že keď budete pracovať málo, váš progres nebude taký, ako keby ste pracovali oveľa viac.

Dobre, ideme si odpovedať na otázky. Tieto som si vymyslel pre seba, kľudne si dajte iné ak chcete.
  1. Kým chcem v budúcnosti byť?
  2. Aký životný štandard chcem mať o rok, aký o 3 roky a aký o 10 rokov?
  3. Aké investície chcem vykonať v súkromnom živote? Napr. kúpiť byt, nové auto, chcem každý rok ísť na dovolenku, ...
  4. Som typ, ktorý má rád okolo seba ľudí? Viem si predstaviť, že budem nejakých ľudí riadiť?
  5. Koľko času chcem venovať práci a koľko svojej rodine?
  6. Mám okrem rodiny a práce aj nejaké iné záľuby? Koľko času chcem venovať im?
  7. Baví ma cestovanie? Nemám problém sadnúť do auta a riešiť obchody ďalej od svojho bydliska?
  8. Čo ma baví, čomu by som sa chcel venovať?
  9. Čo ma naopak totálne nebaví, čo nechcem robiť?
  10. V čom som naozaj dobrý, mám v tom dostatok skúseností, ktoré budem môcť využiť?
Určite je lepšie sa venovať niečomu, čo nás naozaj baví, pri čom sa cítime "vo svojej koži" ako niečomu, čo na prvý pohľad vyzerá ako super príležitosť zbohatnúť. Nie všetci môžeme, chceme a vieme robiť všetko.
Robme hlavne to, čo robíme s radosťou!

Odpovede na otázky sú iba pre vás, tiež sa mi nechce sa deliť s mojimi odpoveďami so svetom. Ale základ: ak chcem robiť 4 hodiny denne a chcem ísť každý rok na dovolenku a každý tretí si kúpiť nové auto, ak predám každú svoju hodinu (čo gratulujem) a to pri 30 tisícoch mesačne na život, musím zarobiť minimálne 620,- Sk na hodinu a to som nepočítal s daňami, odvodmi a pod.

Toto ale nie je nereálny sen. Poďme ho spolu prežiť v ďalších častiach tohto miniseriálu.

Žiadne komentáre: