štvrtok 25. októbra 2007

Deviaty ktok: vytvorte si značku

Pokiaľ chcete aby sa vaše produkty alebo služby skutočne predávali, musíte si to zaslúžiť. Musíte dosiahnuť, aby si vás ľudia, vaši koneční zákazníci pamätali. Niekedy je to jednoduchšie, napr. keď máte potraviny na nejakom sídlisku a najbližší supermarket je na druhej strane mesta. Potom o vás každý vie a aj keď raz za čas, ale každý príde.

Horšie to je, pokiaľ robíte niečo, pri čom nemáte svoju cieľovú skupinu zákazníkov na jednom mieste a všade je dosť konkurencie. Napr. ste firma, ktorá vyvíja počítačové programy, alebo predáva napr. bielu techniku alebo oblečenie. Potom máte problém. Musíte docieliť aby zákazníci chodili kupovať ku vám. Pozor, podliezanie cien nie je cesta k úspechu, iba ku koncu! Existuje množstvo marketingových a PR nástrojov ako dosiahnuť všeobecné povedomie. Ale keďže predpokladám, že začíname podnikať, skúsme niečo jednoduchšie a lacné.

Kým ale začnem. Načo je to všeobecné verejné povedomie vlastne dobré? No na to, že keď bude na vašej ulici 8 obchodov s chladničkami, že ľudia pôjdu ku vám, pretože budú mať najväčšiu dôveru. A nielen že prídu (to prídu všade) ale aj kúpia. A kúpia opakovane!

Otázka je, čo vlastne chcete dostať do povedomia. Seba? Svoju firmu? Svoj produkt? Všetky cesty sú zaujímavé a správne a záleží na tom čo robíte. Pokiaľ predávate vlastný produkt, zamerajte sa naň. Pokiaľ robíte službu, ste dôležitejší vy ako firma, prípadne ako osoba, pokiaľ sa jedná o službu, ktorú robíte sám/sama, alebo v malom tíme. Aj pred zákazníkom vystupujte taký veľký ako skutočne ste. Pretože pokiaľ dvojchlapová firma vystupuje ako 50 chlapová, buď sa to raz prevalí, alebo dostanete tak veľkú zákazku, ktorú nezvládnete a položí vás.

Ako na to? Hovorí sa, že dobrá práca sa chváli sama. Svätá pravda, len to príšerne dlho trvá. Uvidíte, keď sa vám niečo nepodarí, všetci sa to dozvedia oveľa skôr a dozvie sa to viac ľudí ako keď budete pekne poctivo robiť svoju prácu. Ale napriek tomu, že je to ťažká cesta, veľmi ju doporučujem. Spokojný zákazník môže o vás povedať svojim známym, tí potom ďalej a postupne sa môže stať, že budete vyslovene vyhľadávaná firma. Tomuto fenoménu sa hovorí osobné doporučenie. Úžasná vec. Svojmu kamarátovi, ktorý mi povie, že bol niekde spokojný budem vždy veriť viac ako akejkoľvek reklame...

Super prostriedok na vytvorenie verejného povedomia je web stránka. Myslíte si, že je pre vás príliš drahá? Verte, že môže a nemusí byť. Pretože aj keď si spravíte sám jednoduchú, je to lepšie ako nič. Keď sa použijú technológie SEO optimalizácie, prinesie vám to na stránku omnoho viac návštevníkov, zasa na druhej strane, vyžaduje to investíciu. Ona sa ale vráti. V našej firme robia kontakty z webu podstatnú časť prvých kontaktov. Najpodstatnejšie sú ale osobné doporučenia.

Písanie blogov môže veľmi pomôcť vášmu businessu. Jednak je to zadarmo priestor na to, aby ste popísali svoju službu alebo tovar a jednak majú návštevníci priestor reagovať svojimi skúsenosťami na vaše slová. Blogy sa postupne stávajú čoraz zaujímavejším marketingovým nástrojom. Áno, máte pravdu, vyžaduje to svoj čas a trochu "básnického čreva". Tak ako nie každý môže byť autoopravárom, asi nie každý môže byť bloggerom. Ale väčšina áno. Blog je priestor, kde môžete napísať svoj názor, reklamu seba samého, prečo to neskúsiť využiť?

Letáky nie sú finančne príliš náročnou formou reklamy a lokálne ich môžete použiť. Pamätajte ale na to, koľko ich každý deň nachádzate v schránke a koľko z nich reálne čítate.

Jedno zo zlých rozhodnutí ako sa zviditeľniť je posielanie reklamných e-mailov, tzv. SPAMov. Je to trestné a ľudí to zvyčajne aj tak iba znechutí. Nerobte to, pokiaľ chcete svojmu businessu dobre.

Dobrá rada na zviditeľnenie - vytvorte si grafickú značku, logo. Ľudia si ho mnohokrát zapamätajú skôr ako názov, ktorý je textový.

Žiadne komentáre: