piatok 17. septembra 2010

V čom podnikať?

Keď pozerám na štatistiky, čo vás sem priviedlo, jednoznačne vyhráva otázka v čom podnikať.
Jednoduchá odpoveď je v tom, čo viete a čo vás baví. Hlavný problém je v tom, že nie je ľahké vydržať. Už dávnejšie som čítal jednu knižku od Roberta Kyiosakiho (snáď som to meno napísal správne), kde píše, že život podnikateľa sa dá rozložiť na 4 obdobia:
  • učíte sa, skoro nič nezarobíte
  • aktívne pracujete a zarábate slušné peniaze
  • aktívne riadite a peniaze na vás zarábajú iní
  • už "iba" určujete stratégiu, iní riadia váš biznis a zarábajú peniaze
Celkom milá vyhliadka. Má to ale jeden problém. Prvé tri fázy trvajú v normálnom svete každá 10 rokov... Dosť rozdiel oproti tomu, čo sme tu videli po revolúcii. Takto to funguje vo vyspelých ekonomikách. Keď sú veľké spoločenské zmeny, vtedy je priestor zbohatnúť zo dňa na deň. No, ale tie sa asi teraz nechystajú, takže to chce naozaj veľa trpezlivosti. Samozrejme, sú aj výnimky, ktoré to dokážu podstatne skôr, toto je pre bežného smrteľníka.
Počas doby učenia kľudne vyskúšajte toho čo najviac, tie skúsenosti sa potom zúročia.
No, ale aby to nebola len teória, o ktorej viem svoje, keďže som sám začal pred 11 rokmi a reálne aj keď nerád to priznávam, som sa tých 10 rokov iba učil a môj príjem bol nižší ako keby som bol zamestnaný!!!
Na stránke www.springwise.com sú každý týždeň nové nápady pozbierané z celého sveta, možno sa tam niečím inšpirujete. V sekcii Top 10 business ideas and opportunities sa mi páčilo:
  • Zelená reklama - všetky reklamné správy, predmety a všetko okolo reklamy je z prírody a s malým dopadom na ňu. Veci z piesku, trávy, vody, ... Celkom vtipné a originálne.
  • Stále sa meniaci obchod. Určíte si na každý deň alebo hodinu v dni iný tovar, ktorý obchod predáva. Síce máte jeden priestor ale vlastne x obchodov. Dosť ťažké na prevádzku ale je to nová móda napr. na letiskách. Hlavne, uvidíte, čo naozaj ide a čo nie.
  • Živá virtuálna záhrada. Nápad vznikol z facebooku z hry FarmVille. Zákazník si na internete pestuje suroviny, hnojí, zalieva, orie a pod. No a výsledok jeho virtuálnej práce mu potom pošlete domov. Plody, ktoré si virtuálne dopestoval dostane reálne domov.
  • Platenie spokojným zákazníkom, ktorí používajú váš produkt. Oni budú taká chodiaca reklama. Možno to bude aj lacnejšie ale hlavne účinnejšie ako klasické metódy.
Každému sa samozrejme bude páčiť niečo iné, treba len pohľadať. Dá sa tam aj zaregistrovať a potom vám nové nápady chodia každý týždeň e-mailom.

2 komentáre:

Ing.Branislav Biskupič povedal(a)...

Niekedy mam pocit, ze cim vacsia blbost, tym je to pre ludi atraktivnejsie. Si zoberte, ze raz bol v relacii DenD chalan s cestovkou pre plysaky. Na prvy pohlad fakt somarina, ale v skutocnosti zaujimavy stroj na peniaze.

Martin Mažár povedal(a)...

Podľa mňa treba rozlišovať medzi veľkosťou trhu Slovenska a iných krajín. Preto uspieť s nápadom v rámci slovenského trhu nemusí byť také ľahké.

Inak z môjho pohľadu je tiež kľúčové vydržať.