utorok 7. septembra 2010

Ako som robil solárne systémy

Celé to vzniklo tak, že kamarát začal túto činnosť. Dohodli sme sa, že začneme spolu, nakoniec si on našiel prácu a ja som sa do toho zaľúbil.
Podarilo sa mi vybaviť výhradné zastúpenie jedného nemeckého výrobcu na panely a rozbehol som reklamnú kampaň na internete a v tlačených médiach. Osobne som mal s tlačenými médiami dvojakú skúsenosť. Dobrá rada pre vás: zľavy dávajú v desiatkach percent, bežne aj 50. Mal som reklamy v špecializovanom časopise o bývaní a taktiež v špecializovanej prílohe Nového Času. Ten časopis ma stál dokopy skoro 5.000,- EUR v piatich číslach, tá príloha Nového Času tuším okolo 700,- EUR. To ale bol iba malý inzerát, v časopise som mal vždy dvojstránku.
Výsledky? Z toho časopisu som na internete nevidel nárast návštevnosti a skoro nikto ani nevolal. Dokopy sa mi z tej reklamy vrátilo asi 300,- EUR. Nový Čas bol na tom ďaleko lepšie. Celý deň zvonili telefóny. Keby som nezažil ani neverím.
Ivo Toman vo svojich prednáškach hovorí, že ak v niečom nemôžete byť prví, treba utiecť. Úteky sú dosť zaujímavé a osvedčilo sa mi to. Zistil som, že vzhľadom na moje možnosti prefinancovať iba menšie elektrárne a to, že som nemal vlastných montérov (dával som iba zákazky iným elektrikárom), nemám šancu na tomto trhu narásť.
A ešte tri problémy sa ukázali:
  1. Český výrobca ma v pohode vedel podliezť aj o 40%. Nehodnotím kvalitu jeho práce a ani to, či jeho ponuka obsahovala všetko to, čo moja, pretože to neviem. Z toho, čo som videl a počul, by som si dovolil povedať, že asi nie. Bol to ale ťažký boj, pretože je to silná firma s mnohými referenciami.
  2. Na Slovensku sa tomu začalo venovať príliš veľa firiem. Bol som na nejakej prezentácii na Ministerstve hospodárstva. Zaprezentovalo sa tam viac ako 300 firiem. Väčšinou elektrikári, pre ktorých to bolo prirodzené rozšírenie ich činnnosti.
  3. Veľmi rýchlo sa minula kvóta, ktorá bola vyčlenená pre solárne elektrárne. Zostal teda priestor iba pre malé, rodinné.
Takže som sa rozhodol pre útek. V ďalších článkoch sa dozviete ako som pokračoval. Už nemám kľud, zvonia telefóny, skype mi tu bliká, končím :).

5 komentárov:

Unknown povedal(a)...

velmi ma zaujal clanok..

Anonymný povedal(a)...

Veľmi by ma zaujímalo, ako sa dá vybaviť výhradné zastúpenie, aký je postup a čo k tomu potrebujem.

Ďakujem za radu.

Ing.Branislav Biskupič povedal(a)...

Prepac, ze odpisujem az teraz. Vyhradne zastupenie je v podstate otazka potencialu. Ak firmu presvedcis, ze im na urcitom trhu predas dost a zaplatis za reklamu, dohodnes sa. Slusne firmy vyhradne zastupenie dost riadia, nedovolia ho porusovat. Aj kvoli marketingu aj pre lokalny servis a pod.

Unknown povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený autorom.
Karin Sabine povedal(a)...

Ste obchodný muž alebo žena? Ste vo finančnom chaose alebo potrebujete finančné prostriedky na založenie vlastného podnikania? Je potrebné platiť úvery Ich dlh alebo splatiť svoje účty alebo začať pekný obchod? Máte nízke kreditné skóre a zistíte, že je ťažké získať Kapitálový úver od miestnych bánk / iných finančných inštitúcií? Potrebujete jeden úver alebo financovanie z akéhokoľvek dôvodu, napíšte nám na adresu sabinhelps@gmail.com