piatok 11. júla 2008

Firmy, ktoré pretrvávajú

Nedávno som si kúpil knižku "Firmy, ktoré pretrvávajú", resp. "Built to last". Žiaľ, nemám ju tu pri sebe, aby som doplnil, kto ju napísal, to nabudúce. Zatiaľ som prečítal možno prvých 70 strán, takže neviem, čo ma čaká ďalej, ale z toho, čo som čítal ju môžem viac ako doporučiť pre všetkých, ktorí chcú podnikať dlho a ktorí chcú vybudovať niečo, čo tu bude možno aj o 100 a viac rokov.

Celá kniha je koncipovaná tak, že na základe prísneho výberu bolo zvolených 18 organizácii, ktoré sa dajú hodnotiť ako vizionárske a ku nim boli vybraté porovnávacie firmy, ktoré sú síce lepšie ako je priemer na trhu, ale podstatne horšie ako vizionárske firmy. Nájdeme tu také zvučné mená ako Merck, HP, IBM, Procter&Gamble, Philip Moris, Sony, 3M, Ford a ďalšie. Priemerný vek vizionárskych firiem sa blíži ku 100 rokom.

Mimo iných vecí ma zaujala jedna zmena v myslení v porovnaní s tým, čomu som veril ja. A viem, že aj vy, lebo to vidím v štatistike vyhľadávaní, ako ste sem prišli. Väčšina hľadá výrazy ako "v čom podnikať". Pritom, to nie je také dôležité ako "prečo podnikať, prečo tu sme". Pokiaľ si myslíte, že pre peniaze, nájdite si lepší dôvod, toto jednoznačne nestačí. Čo chcete dať spoločnosti a/alebo svetu? Len brať peniaze alebo ich chcete zarábať ako prostriedok na ďalšiu úspešnú existenciu vašej firmy? Myslíte si, že ak dnes začnete firmu iba pre nejaký podnikateľský nápad, že tá firma tu bude ešte za 100 rokov? Veď za takú dobu sa skoro každý nápad stane zastaralý a veľa trhov už nebude existovať a budú existovať iné.

Začnite inak. Vaším podnikateľským dielom nemá byť nejaký produkt ale vaša firma. A ona sa prispôsobí trhu a keď budete mať ozajstný dôvod, prečo ste tu, budete tu vždy. Vedeli ste, ze Boeing predával nábytok, alebo že Sony predávali fazuľové polievky? Vedeli, čo chcú, ale potrebovali nejako začať a to sa zadarmo nedá. Nestonali a urobili niečo, čo nemá nič spoločné s ich súčasnou podobou, aby začali a prežili.

Aj vy. Založte si firmu z tých správnych dôvodov, pre skutočný víziu, cieľ, ktorý nie je závislý na čase, produkte či trhu. Začnite kľudne dnes, nečakajte na skvelý nápad. Ten možno nikdy nepríde...

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Chcem firmu na ktorú sa budú spoliehať klienti. A chcem aby bola spoľahlivá. No a zo začiatku budem robiť čokoľvek aby som zarobil. Hlavne netreba strácať víziu, motiváciu. A treba veľa pracovať.

Ing.Branislav Biskupič povedal(a)...

Toto je presne to, o com pisem. Vyborne, sme rovnako naladeni.