pondelok 18. februára 2008

Hlúpi a hlúpejší sú stále bohatší

Názov tohto článku som si požičal z knihy pána Robetra T. Kiyosakiho - Ako úspešne podnikať.

V sobotu som bol s polovičkou v Tescu. Zvyčajne tam kúpim čo mám a idem preč, ale teraz to bolo iné. Polovička počula v rádiu nejaké nové pesničky od Peťa Cmoríka a rozhodla sa, že si ide kúpiť jeho CD-čko. Určite to tam poznáte, pri CD-čkách sú aj knižky. Náhodou mi padla do oka táto knižka a okamžite som sa začítal. Tak som si ju kúpil domov trošku s vnútornou výčitkou, že mám rozčítané možno tri-štyri, že načo si kupujem ďalšiu.

Začal som čítať. Riadky a strany plynuli a ja som si stále viac uvedomoval, že tento človek napísal niečo, čo sa absolútne stotožňuje s mojím vnímaním podnikania a aj to, že to tak síce vnímam, ale to tak nerobím. Uvedomil som si, že ja nevlastním podnikanie ale vlastním svoje zamestnanie...

Celou knihou sa nesie jeho trouholník M-I, ktorý nebudem kresliť kvôli autorským právam, ale aspoň ho trošku popíšem.
1. produkt
2. právne záležitosti
3. systém
4. komunikácia
5. tok peňazí
Po stranách si predstavte: tím, vedenie a spodná strána poslanie.
Produkt je iba špičkou ľadovca, ktorý stojí na nasledujúcich pilieroch. V ďalších blogoch budem postupne o tomto trojuholníku písať, ako ho vnímam ja.

Teraz sa ale chcem vrátiť ku požičanému názvu môjho článku - hlúpi a hlúpejší sú stále bohatší. To nie je urážka. On si tento nadpis požičal z filmu Jima Carryho. Čím je Jim na obrazovke hlúpejší, tým je bohatší. Čo nám to hovorí?

No, predovšetkým si treba uvedomiť jednu vec. Bojíme sa robiť chyby, lebo chyby robia hlúpi ľudia. Je pre nás ostuda spraviť chybu. Keď spravíme niečo zle, zvyčajne nás čaká úškrn okolia, alebo možno aj trest. Lenže práve z chýb sa máme poučiť. Je fajn, že sa môžeme poučiť aj z cudzích, ale tie najcennejšie lekcie zažívame na vlastnej koži.

Kto si myslí, že nemôže robiť chyby má zamestnanecký a nie podnikateľský prístup. Robte chyby, z ktorých sa môžete poučiť! Iba ten, kto sa nebojí spraviť chybu, iba ten kto si nemyslí, že všetko vie, iba ten vie otvoriť myseľ na učenie sa aj zo svojich chýb.

Buďte hlúpi, pýtajte sa, učte sa, robte chyby. Slúžte druhým a zbohatnete. To je jednou vetou povedaný odkaz, ktorý mi stále rezonuje v hlave. Zamestnanec sa niečo naučí a potom nesmie robiť chyby. Podnikateľ sa učí neustále. Ale pozor, nie iba zo svojich chýb, ale aj z chýb a rád ostatných.

Na záver poviem iba toľko, že vám odporúčam sa rozbehnúť do kníhkupectva a investovať tých pár korún do svojej budúcnosti. Kniha sa volá "Ako podnikať úspešne" a napísal ju Robert T. Kiyosaki, autor, ktorý napísal aj knihy ako "Bohatý otec, chudobný otec".

1 komentár:

Jana povedal(a)...

Výborný príspevok. Ja odporúčam aj jeho ďalšiu knihu CASHFLOW Quadrant a úžasné články na webe, ktorý je venovaný filozofii R.T.Kiyosakiho: http://bohatytata.com/skola-businessu/, http://www.dreamlife.cz/magazin-luxusu/fascinace/fascinace-tydne-proc-bohati-budou-jeste-bohatsi/article.html?id=391