štvrtok 10. januára 2008

Na čo je pracovná zdravotná služba?

Dnes ráno si idem autom do práce a v rádiu počúvam o tom, že pracovná zdravotná služba je povinná pre všetkých podnikateľov, teda nie iba pre zamestnávateľov. Aj pre živnostníka, ktorý nikoho nezamestnáva.

Hovorím si, ok, počul som o tom, je to síce z môjho pohľadu nanútenie niečoho, čo som nechcel, ale čítal som dávnejšie, že to stojí nejakých 2.000,- Sk a pokuty sú 50tisíc - dám si to do poriadku. Tak som si na nete vyhľadal zopár organizácií a začal som telefonovať.

Prvá skúsenosť - cena je totálne tajná informácia. V dvoch firmách mi ju nechceli povedať (chcel som iba orientačne. Lebo keď dáte na začiatku svoje údaje potom vás iba otravujú teleobchodníci), resp. tvrdili, že bez analýzy sa to nedá. V tretej firme ma prepojili na konateľa. Celkom príjemný chlapík mi vysvetlil, že cena si vyžaduje analýzu, že do toho vplýva veľa faktorov. Tieto reči poznám, to sa hovorí vždy, keď je niečo drahé. Potom mi ale povedal tú orientačnú informáciu a skoro som dostal infarkt...

Hovorím mu - ok, chcete analýzu. Sme skoro "dvojchlapová" firma, sedíme v jednej kancelárii a pracujeme pri počítačoch. Že dobre, takže položky ceny sú takéto:
  • 10 až 20 tisíc jednorázovo - úvodný audit. Prídu do firmy a posúdia pracovné prostredie. Prvá sprostosť. Čo chce za 20 tisíc posudzovať v jednej kancelárii? Nenadávam jemu, on mi aspon povedal kde to je, nadávam všeobecne.
  • 5 tisíc ročne na každého zamestnanca - vlastne ani neviem za čo
  • tisícka raz za tri roky, lebo každý zamestnanec musí ísť raz za tri roky na preventívnu zdravotnú prehliadku. A čo na tom, že nám poisťovňa platí jednu preventívku ročne, keď nový zákon vymyslel túto kravinu.
  • A ešte hláška na záver. Hovorí mi, že môj problém nebude cena, že tá je nepodstatná (komu ako). Že môj problém bude vôbec niekoho zohnať, kto ma "zoberie", lebo sme nezaujímavá, malá firma. Pýtal som sa, že čo živnostníci. Že to nevie, že to sa z kapacitných dôvodov ani nedá zvládnuť, že nevie, ako sa to bude zákonne riešiť, lebo to platí aj pre nich.
Priznám sa, že som nekonečne nasratý. Áno, nasratý, nie rozzúrený ani pohoršený, nasratý!

Pripomína mi to éru registratúrnych poriadkov a plánov. Tiež to bolo okrádanie firiem. To našťastie zrušili. Snáď niekto dostane rozum a zrušia aj toto. Veď to ani nemôžu myslieť vážne.

Chápem, že nie sme na takej mentálnej úrovni, aby sme podnikateľom vytvárali priestor a pomáhali im rásť ako v iných krajinách. Napríklad vo Veľkej Británii, keď podnikateľ požiada daňový úrad, že nechce zaplatiť dane a všetko to investuje do rozvoja firmy, spravidla mu to odklepnú. To je jasné, že toto sa u nás nedá.

Ale prečo nám vláda stále šliape na päty? To ako máme všetci robiť v štátnej správe keď sú firmy tak nenávidené?

Nechcem sa na tomto blogu venovať politike. Nemám ju rád. Ale toto je fakt už za hranicami všetkého čo sa tu deje. Kto si nás zastane? Kedy už vláda pochopí, že keď potopí živnostníkov, tak jej zostane na krku pár-stotisíc nezamestnaných? Že malé a stredné firmy nedokážu znášať všetok ten hnoj čo na nich kydajú? Prečo pomaly nikto z nich nepracoval tak, že by si musel na seba zarobiť? Pozor, to že mal firmu, ktorá bola prepchatá štátnymi zákazkami, to nie je to isté.

Keď píšem štátnymi zákazkami. Je podľa vás normálne, že ministerstvo vnútra chcelo web za 4.5milióna a KO kritérium bolo, že firma, ktorá ho bude robiť musí mať každý rok od svojho založenia x miliónov obrat na štátnych zákazkach? Isto poznáte KO kritérium. Vyhrá to ktokoľvek, kto sa volá na A, je z Bratislavy a IČO mu začína na 3-ku. To bol príklad, nehľadajte {:o).

Ostuda, ostuda, ostuda.

Vy tam hore sa spamätajte! Je mi jedno, kto je tam. Ja si chcem robiť svoju robotu a vy máte dosť z mojich daní na to, aby ste si robili tú svoju. Túto pracovnú zdravotnú službu osobne považujem za krádež, totálnu zlodejinu. Koľko z tých firiem odvádza vládnym stranám "všimné"?...

2 komentáre:

andy povedal(a)...

ahoj Braňo, prepáč, dávno som sa neozvala, ale aj s tebou to ide dolu vodou. Už 2 týždne si nič nepublikoval :) Ale aj ja som na konci so silami. Spomínam si na článok v ktorom si písal o svojom sne. Ja tiež mám sen a idem si za ním, ale je to stále s vedšími prekážkami. Spomýnal si, že si pracoval na podnikateľskom zámere pre penzion, nemohol by si mi s tým trochu pomôcť ?

Anonymný povedal(a)...

Presne tak, tento štát depce ľudí samotných, podnikateľov atď. ja takisto podnikám ale niekedy ma to už nebaví, stále platiť a za nič. Štát by mal pomáhať ľuďom, a nie ich zdierať. Každú chvíľu si vydajú zákony, ani 1/3 o nich nevie, a len vyberať pokuty. Prac. zdrav. služba veď to je smiešne, len aby sa niekto obohatil. Keď sa tak pozriem ako sme žili pred 1989 a teraz. Mali sme všetci rovnako, každý prácu, byt, zapezpečenie, a omnoho menej stresov, samovrážd, krádeží, všetko je o peniazoch. Keby sme mali lepšie podmienky na podnikanie, rozvoj tak aj Slovensko by bolo na tom lepšie. Nič iného v dnešńej dobe nepočujem iba, peniaze, zdražovanie, euro. Keby prišiel američan - podnikateľ na Slovensko podnikať, tak by sa zhrozil a utiekol by, čo všetko musí vybaviť, platiť a platiť. A tá závisť ľudí. Myslím si, že Slovensko nie je pripravené na euro. Nie, že by sme nepoznali menu a kurz, ale pretože 30,- sk je 1 euro, začo Česi, kým prídu na euro budú ho kupovať za 15,-kč. A ešte k tomu sa tam majú lepšie, zamestn,práci, výplaty, lacnejšie služby, potraviny, výrobky, materská atď. Prečo Slovensko nezriadi služby občanom /bezplatne/, čo sa týka práva, dôchodky, poradenstva rôzneho druhu aj pre podnikateľov, živnostníkov, rodičov atď. Tam by zašiel občan, informoval sa, poradil sa ... Toto my potrebujeme. Soc. poisťovne, zdrav. poisťovne, úrady práce a iné ich vtedy zaujímame, keď potrebujú od nás vymámiť peniaze, pokuty, výzvy a niekedy ani o nich nevieme. Ja keď idem niečo vybaviť na úradoch tak sa musím iba rozčúliť, v ničom vám neporadia iba vás depcú a preháňajú z jedných dverí do druhých. Na sociálnom ani nehovorím, tam majú byť ľudia, ktorí vám majú pomôcť, poradiť, a oni vás iba zdeprimujú. Preto, u nás je ťažké podnikanie, a ešte vymyslia pr.zdr.službu, a kto ju má, ešte o nikom neviem. Kto toto vymyslel, toto by ,a ani vo sne nenapadlo, že ja by som mala niekomu platiť za to, že on príde 10 minút poobzerá, niečo zapíše a daj peniaze a každý rok ti budem dávať peniaze za H..... . Niekedy by som chcela byť poslancom, a to preto aby som zlepšila situáciu nielen v podnikaní ale aj všeobecne ľuďom.