pondelok 9. marca 2009

Marketing a obchod v týchto časoch

Kam sa pozriem, ktoré médium počúvam alebo čítam, všade kríza. Netečie vám to už tiež hore ušami? Áno, uvedomujem si, že ju tu máme a všetko chápem, ale keď vidím, ako v televíznych novinách, ktoré som mal zapnuté asi po dvoch mesiacoch, vidím recept na falošný paprikáš, zvdíha sa mi z toho tlak.

Kto chce lamentovať, nech lamentuje. Kto nie, nech sa skúsi na tieto časy pozrieť aj tak, že sa nanovo začnú rozdávať karty... Možno ešte pred rokom ste nemali žiadnu šancu sa dostať do biznisu a dnes tú šancu máte. Možno dvere, ktoré boli totálne zabetónované konkurenciou majú dnes už škúlinku, do ktorej môžete zasunúť nohu. A možno nie, možno je čas veriť falošný paprikáš, ja neviem.

Každopádne, čo si myslím, že začína byť v týchto časoch to najdôležitejšie je umenie predať. Keď klesá dopyt, predáva sa ťažšie ako tomu bolo doposiaľ keď mnoho pseudoobchodníkov posedávalo na kávičke a aj tak niečo predali. Tie časy sú už preč, treba zdvihnúť zadok a ísť aktívne hľadať zákazníkov.

Nový zmysel začína mať marketing. Je rozdiel keď obchodník príde do nejakej firmy, kde o ňom a jeho ponuke nikdy nepočuli a je rozdiel keď príde s tým, že už je očakávaný. Snažte sa dosiahnuť stav, kedy o vás budú ľudia vedieť skôr ako prídete, aby ste už nikdy nemuseli chodiť za ľuďmi, ktorí vás nepoznajú. Toto sa dá dosiahnuť iba účinnou a účelnou marketingovou kampaňou. A verte, že marketingová kampaň nemusí byť ani veľmi drahá. Ja som teraz napríklad na www.tabi.sk robil kampaň cez google adwords. Skutočne za pár eur som dostal na stránku kopec ľudí a objednávky začali chodiť.

Možností je ale oveľa viac. Základ je, že určite sa nespoliehajte na obchodníkov. Skúste povýšiť marketing nad obchodníkov. Obchodník je druhý krok. A keď budete najímať nových obchodníkov, pozor na tých, ktorí sa najviac zaujímajú o to, koľko budú mať keď nič nepredajú. Takých poznám tucty. Skutočný obchodník sa zaujíma o to, čo bude mať z toho keď predá.

V týchto časoch je skutočne nutné, aby ste našli nové cesty na predaj a zvýšili počet oslovených zákazníkov. Je nás teraz na menšom smetisku viac ako doposiaľ a prežijú iba tí, ktorí získajú zákazníka. Porozmýšľajte ako si rozbehnúť lepší marketing. Dobrá web stránka, reklama na google alebo etarget, na tomto práve teraz nešetrite. Nanič vám bude plný sklad ak nebudete mať zákazníkov...

No a samozrejme pamätajte na existujúcich zákazníkov. Neplatí vždy, že je lacnejšie udržať existujúceho zákazníka ako získať nového, aj keď to všetci radi hovoria. Toto si musíte zvážiť. Niekedy je existujúci zákazník príťažou. Nenechajte sa chytiť do pasce, že si musíte udržať každého zákazníka za každú cenu. Doba vás núti konať a predávať rýchlo. Zlý zákazník nie je výhra.
Pozor, platí to samozrejme aj naopak, dobrý zákazník je výhra. Kto je dobrý zákazník a kto nie musíte posúdiť sami. Ale niekedy je to zrádne. Myslel som si o jednom zákazníkovi, že má obrovský potenciál, chodil som tam ako na klavír, stále niečo chcel, a nakoniec som si zrátal, že som za 4 roky na ňom zarobil nejakých 30 tisíc, vtedy ešte korún. Treba občas nechať hovoriť čísla a nie predstavy a túžby. Moja chyba, že mi toľko trvalo na to prísť.

Žiadne komentáre: