streda 14. novembra 2007

Aká forma reklamy je skutočne efektívna?

Hlavne finančne silnejšie spoločnosti vsádzajú na overené metódy získavania zákazníkov prostredníctvom reklamy. Overené metódy reklamy sú:
  • televízia
  • rádio
  • tlač - noviny, časopisy
  • letáky
  • PR - public relations
  • billboardy
  • platené odkazy na internete
  • ... ďalšie
Televízia. Napriek tomu, že túto alternatívu využívajú hlavne bohatšie firmy, osobne si myslím, že je prístupná pre každého. Veď keď pôsobím lokálne, idem do lokálnej televízie a jej ceny sú zlomkom cien televízie, ktorá visiela pre celú krajinu. Prišla zima a tak som si potreboval prezuť ako veľa z vás zimné pneumatiky. No a pozeral som zrovna našu lokálnu televíziu a bežala tam reklama na jeden pneuservis. No super, ako dobre, rovno som tam išiel. Keby sa prezentovali napr. na Makríze, nemalo by to zmysel pre niekoho z Košíc, že sa môže dať prezuť v Trnave.

Rádio je pre mňa podobný prípad ako televízia. Vždy je to o tom, koho chcete osloviť. Mám skôr pocit, že reklamy v rádiu a televízii sú viac určené pre koncového zákazníka ako pre firmu, ale nie vždy to platí.

Tlač - noviny, časopisy. Zasa. Pokiaľ pôsobíte lokálne, potom lokálne periodikum, ak celoslovensky, potom možno radšej väčšie periodikum.

Letáky. Máme ich plné schránky a celkom by ma zaujímalo, akú majú účinnosť. Veľmi by som sa na ne nespoliehal. Aj keď, všetky babky rady lúštia kde je čo lacnejšie. Keď si ale postavíte pekné brigádničky, ktoré tie letáky rozdávajú v obchoďáku, síce výsledok asi bude rovnaký, ale ľudia sa potešia.

PR - public relations. Toto je veľmi široká téma a mnohí nepovažujú PR za súčasť marketingu. Ja nie som odborník, ale aj v PR ide o to, aby firma zarobila. Či už primárne, alebo sekundárne. Pri PR je to práve sekundárne. Slabá forma je písanie reklamných článkov, teda hlavne ak je autor slabý a článok príliš priehľadný. Milá forma je sponzoring, ale tu dosť záleží na kombinácii toho, kto vidí náš sponzoring, či mu máme čo ponúknuť.

Billboardy. Neviem, či existuje ešte viac neadresná forma reklamy. Celkom sa zabávam na tých, ktoré sú nad pisoármi na mužských toaletách. Áno, fakt si ich všimnem, ale vtedy mám zvyčajne myšlienky o témach, o ktorých sa bavím s ľuďmi pri stole.

Platené odkazy na intertene sú pre mňa stará forma reklamy a určite trošku efektívna, ale preceňovaná. Veď to nie je výhra, že si zaplatíte pár korún za každého, kto klikne na reklamu, aby prišiel na vašu stránku. To by ste museli mať šťastie, aby zrovna hľadal niečo také, čo chce kúpiť. Pokiaľ ale nemá nakupovaciu náladu a iba surfuje, vyhadzujete peniaze.

Viete, čo je na týchto všetkých popísaných alternatívach najhoršie? Vôbec nepôsobia adresne. Platíte za to, že oslovujete všetkých, aj tích, ktorí nie sú vaša zákaznícka cieľová skupina. Aj napriek tomu, že občas nie je vyhnutia, považujem tieto formy za trošku neefektívne vyhadzovanie paňazí.


No a nové, o ktorých by som rád niečo napísal sú:
To by bolo na jeden článok ale dosť veľa, trošku to rozhádžem, nikto nečíta rád dlhé texty {:o).

Žiadne komentáre: