streda 24. októbra 2007

Ôsmy krok: nájdime si vhodných ľudí

Kto je vo vašej firme najlacnejší? No predsa Vy! Kto je vo vašej firme najdrahší? No predsa vy!

Čo som to tu napísal? Veľkú pravdu. Ste ten najlacnejší aj najdrahší človek vo vašej firme zároveň. Pokiaľ nemáte čo robiť, potom keď spravíte niečo, čo by ste si inak museli kúpiť, ste najlacnejší, lebo je to "zadarmo". Zasa na druhej strane, pokiaľ máte toľko platenej roboty, že drobnosti vás oberajú o zisk, ste príliš drahý na to, aby ste ich riešili vy. Vtedy treba zohnať niekoho, kto to spraví za vás.

Poznám podnikateľov, ktorí sa snažia si všetko robiť vo firme sami. Majú síce dostatok financií, aby to dali spraviť niekomu inému, ale nie, chcú napr. web stránku, spravia si ju sami. Na jednej strane majú pravdu, pretože ak skutočne nemajú čo ziskovejšie robiť, potom je ziskom finančná úspora. Samozrejme, vždy je otázka kvality toho, čo vytvoria. Pokiaľ danú činnosť ale zvládnu, potom sa rozhodli múdro.

Poďme sa teraz zamyslieť nad tým, odkiaľ a ako zohnať spolupracovníkov a za akých podmienok. Ja osobne poznám možnosti:
  • klasický zamestnanec
  • brigádnik
  • outsourcing
  • personálny leasing
  • zmluva so živnostníkom
Okrem personálneho leasingu som všetko skúsil, ale to určite nie som sám {:o). Takže poďme porade:

Klasický zamestnanec. Doba, že na každý prst mám 10 ľudí pradávno skončila a kto si to myslí sa zabudol v minulosti. Dnes je skutočne veľký problém zohnať zamestnanca, či už kvalifikovaného alebo dokonca aj nekvalifikovaného. Dnes ho musíte preplatiť, pretože ak chce pracovať, pravdepodobne už pracuje. Cez personálne agentúry je to celkom dobré skúsiť, ale pozor, platíte províziu 3 x mesačná mzda.

Brigádnici sú zvyčajne študenti. Pokiaľ máte prácu, ktorá nie je kontinuálna, je to výborná forma pomoci. Ja som to urobil zle, mal som brigádnika na činnosť, ktorá bola kontinuálna. No a ako študent, keď začalo skúškové obdobie, musel som proste počkať. Na nosenie letákov alebo preloženie tovaru sú super, ale nedal by som im napr. naprogramovať program, na ktorom budem časom závislý.

Outsourcing. V IT oblasti je jeho modifikácia freelancing. Ale hlavne sa jedná o to, že si z inej firmy prenajmete ich zamestnanca. Osobne túto formu považujem za veľkú budúcnosť pre množstvo služieb. Outsourcing je v princípe veľmi lacný, pretože pokiaľ potrebujete na 2 mesiace do roka úplného profesionála, je lepšie si ho takto prenajať ako ho držať celý rok ako zamestnanca.

Personálny leasing je oblasť, ktorá je podobná ako outsourcing, ale priznám sa, že nemám žiadnu skúsenosť, takže ju ani nebudem komentovať. Poznám ale agentúry pre dočasné zamestnávanie, čo je podobná činnosť. Oboje sú vlastne klonom outsourcingu.

Zmluva so živnostníkom. Túto alternatívu využívame najčastejšie. Nemyslím ten prípad, ktorý obchádza média, že predavačka v nejakom obchode pracuje na živnosť, aj keď sa priznám, že mi to vôbec nevadí. Myslím ten prípad, že si nájdeme živnostníka, ktorý má primeranú cenu a dám mu spraviť zákazku. Nemusím sa starať o jeho technické vybavenie, chcem iba aby mi za moje peniaze vykonal prácu, ktorú som si u neho objednal. Ako som písal v ktoru 4, živnostníci majú väčšinou nižšie ceny ako právnické osoby.

Vybrať si vhodného spolupracovníka znamená aj "osobnú príťažlivosť"! Viete ako to je. So spolupracovníkom budete pravdepodobne väčšinu dňa. Keď ho budete nenávidieť alebo nebudete vedieť s ním spolupracovať, môže byť ten najlepší odborník, výsledok nebude dobrý.

Žiadne komentáre: