utorok 2. októbra 2007

10 krokov pre štart vlastného podnikania

Dneska sa budem vo svojom príspevku motivovať stránkou www.startupnation.com. Táto organizácia mi svojimi radami pomáha nastaviť úvodné parametre môjho nového podnikania webového obchodníka. Postupne si v príspevkoch preberieme všetky kroky a napíšem svoje vlastné riešenia jednotlivých krokov, dneska si ale dáme začiatok - niečo na rozohriatie.

1. Zostavte si plán svojho vlastného života
Zaujímavé, čo to má s businessom? Najviac zo všetkého a preto je to na prvom mieste. Skutočne si treba najskôr povedať, čo by som od života chcel a až potom môžem rozmýšľať ako to dosiahnem.
Keď píšem týchto pár riadkov, spomenul som si na jednu časť básnikov - prvá dovolenka, auto, prvé dieťa,... Zábavné je, že niečo podobné od nás chce práve tento bod. Stanovme si tzv. milestony, t.j. body, ku ktorým sa chceme dostať.

2. Vyberte si spôsob podnikania
Svet už dnes nie je iba o tom, že si vyrobím produkt a predám ho za peniaze. Dokonca ani o tom, že niekto vyrobí produkt a ja ho predám zákazníkovi. Možností podnikania je oveľa viac. Aj keď, "pod lupou" je to vždy iba jedna z týchto dvoch možností. Takže, čo všetko môžeme? Napr. affiliate programy, franchising, multi-level marketing, outsourcing, ... Preberieme si ich v samostatnom príspevku.
Hlavne vedzme, že základným cieľom podnikania je zisk. Sám mám s touto vetou dosť problém, pretože sebarealizácia je mnohokrát silnejší hnací motor.

3. Vytvorte si business plan
Hrooozne ťažká vec. Kto to mal v škole, vie, že to je otázka dlhých zimných večerov a píše sa to iba preto, aby to niekomu inému povedalo, čo vlastne chcem.
Tak, o tomto vôbec nehovorím. Zabudnite na ostatných, teraz ide o vás a o váš plán, čo chcete podnikaním dosiahnuť. Takže jedna strana s jasným smerom - kde som, čo chcem, ako to chcem vykonať, komu to chcem predať, čo z toho vlastne budem mať. Ak vás bavia obrázky a grafy, skúste si nakresliť ako váš business porastie! Hlavne, to celé robte pre seba a naozaj! Podnikateľské zámery pre banky, na tie ešte máte času dosť, aj tak vám prvé dva roky nikto nedá ani korunu.

4. Zvoľte si vhodnú formu
Idete do podnikania sám(sama)? Alebo viacerí? Čo všetko chcete robiť a aké zisky, náklady, či riziká očakávate? Vieme, že máme dve základné formy - fyzická a právnická osoba. Vedzte, že už len mentalita zákazníkov vám nedovolí ako fyzickej osobe robiť veľký business, ale zasa právnická osoba je neporovnateľne nákladnejšia na založenie a hlavne na prevádzku.

5. Vytvorte si kľúčové aktíva
Prvá vec. Aktívum je aj názov vašej firmy. Volať sa iw348 je super, ale fakt sa z toho ťažko potencionálny zákazník dozvie, čo chcem robiť.
Do tejto sekcie taktiež patria patenty, ochranné známky, autorské práva, web doména, logo, proste náš morálny obchodný potenciál.

6. Kto a ako to zaplatí?
Áno, začiatok podnikania je veľmi nákladná vec. Treba si veľmi dobre zodpovedať otázku koľko financií potrebujeme. Ak máme málo, ide to celé "ako v lete na saniach" alebo vôbec. Zasa na druhej strane, ak ich máme veľa a vlastne nevieme čo s nimi, môže nás to položiť ešte skôr. Otázka je samozrejme aj to, odkiaľ chceme na svoj zámer zohnať peniaze. Najhoršia alternatíva zo všetkých je požičať si viac ako potrebujem. O tom by vám vedel rozprávať jeden môj kamarát, ktorému sa tým rozplynuli všetky podnikateľské sny a je rád, že pomaly spláca dlhy zo svojej zamestnaneckej výplaty.

7. Zorganizujte si svoje podnikanie
Keby sa podnikateľ mohol venovať iba svojej zárobkovej činnosti, bolo by to úžasné. Ale realita je taká, že sa jej môže venovať menej ako polovicu času, niekedy mám pociť, že iba pár percent. Máme tu veľa iných povinností, napr.: účtovníctvo, poistenie, banky, informačné technológie, cestovanie, prevádzkové priestory, ...

8. Nájdime si vhodných ľudí
Táto téma je jedna z najťahších a zastrájam sa venovať jej dosť veľa času. Totiž, je veľký problém povedať si, kedy už potrebujem pomoc a kedy ešte zvládam prácu v súčasnom zložení. Taktiež správne riadenie ľudí je jednou z najkrajších a zároveň najproblémovejších častí podnikania.

9. Vytvorte si značku
Minule som bol v Trnave v potravinách a keď som si išiel kúpiť párky. Mali tam také obyčajné a potom jedny skutočne krásne. Práve tie kupovali všetci ľudia z dlhej rady, ktorú som si musel odstáť. Pyšná predavačka mi hovorí: "to sú od Gašparíka". Tak, toto je značka. Pracujte na tom, aby boli ľudia pyšní, že majú váš tovar alebo službu. Lokálne značky majú tiež svoju ohromnú silu, nemusíte byť hneď Adidas alebo Nike.

10. Nájdite si svoje miesto na trhu
Sem patrí hlavne slogan "poznaj svojho zákazníka". Ale dodám ešte druhý - dovoľ zákazníkovi spoznať ťa. Našťastie, každá spoločnosť sa vyvíja a preto je neustále priestor na trhu, ktorý môžete zaplniť práve vy. Taktiež sa môže stať, že vás niekto vytlačí len preto, že ste sa viac zamerali na svoj produkt ako na zákazníka. Je to ako v súkromnom živote. Aký partner je pre vás cennejší? Ten, ktorý sa snaží vyzerať úžasne, aby ste sa s ním vedeli pochváliť alebo ten, ktorý sa snaží, aby ste sa vy cítili príjemne?


Ak vám niekto povie, že business nie je osobný, je na vás, čo táto veta s vami spraví. Poznám veľa malomeštiakov a naškrobených pseudomanažérov a obchodníkov, ktorí vám toto povedia. Pre mňa osobne je business veľmi osobný. Ako môžem neosobne robiť niečo 8 a viac hodín denne? V čom nie je duša, to je odsúdené na zánik....

Toľko dnes, postupne by som chcel rozobrať jednotlivé body a pokúsim sa do nich vniesť aj svoj vlastný plán, podľa ktorého sa budem držať pri rozbiehaní nového podnikania.

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

Vdaka za tych par bodov . Tiez si myslim ze podnikanie musi ist cez srdce a Vase "poznaj zakaznika" ,tak podobne rozmyslam aj ja . Este som nepodnikal ale velmi po tom tuzim . Marek