utorok 19. februára 2008

Čo to znamená mať dokonalý produkt

Prvé, čo ma napadlo pri nadpise tohto článku bolo, že nechám celý priestor prázdny. Lebo dokonalý produkt neexistuje a dosť ťažko môžem popísať niečo, čo nikdy nebolo, nie je a nikdy nebude. Asi, samozrejme.

Keď si budujete svoje vlastné podnikanie, je potrebné si uvedomiť, že produkt je len špičkou ľadovca. To je to, čo je na prvý pohľad vidieť. Ešte doplním, že pod pojmom produkt môžeme rozumieť nie len tovar ale aj službu a dokonca aj myšlienku, duševné vlastníctvo.

Mnoho podnikateľov vlastne ani nikdy nezačne, pretože stále šperkujú svoj dokonalý produkt. Lebo ak nebude dokonalý, potom ho nikto nebude chcieť. Poznám ľudí, ktorí mi hovorili: nevieš o podnikaní tak veľa, aby si mal tú drzosť začať o ňom písať. Áno, ani toto nie je dokonalý produkt, v žiadnom prípade.

Keby spoločnosti ako Microsoft šperkovali svoj operačný systém do dokonalosti, ešte by sme na svojich počítačoch žiaden nemali. Neviem presne citát, ale Henry Ford raz povedal niečo v zmysle: "mám rád svojich zákazníkov pretože kupujú moje produkty skôr ako sú dokonalé". Absolútna pravda.

Ani nejde o to, či je produkt dokonalý. Ide o to, ako dokáže niekomu pomôcť vyriešiť jeho problém, resp. pokryť jeho potrebu. Môžete mať ten najdokonalejší produkt, ak ho ľudia nebudú potrebovať, je otázne aký bude jeho úspech. Nemusíte mať dokonalý produkt, stačí keď bude robiť to, čo má, aby uspokojil potrebu jeho zákazníkov a ste adept na úspech.

Týmto ale nechcem povedať, že zlý produkt a nedokonalý produkt je to isté. Ak by ste robili bicykle, na ktorých sa nedá voziť, to by bol zlý, nefunkčný produkt. Ten by asi ťažko pokrýval niečiu potrebu.

Treba si nájsť tú obligátnu zlatú strednú cestu a zvoliť si takú úroveň dokonalosti produktu, ktorá uspokojí potreby jeho používateľov a zároveň bude pre nich motiváciou kúpiť si novšiu verziu keď príde čas. Spokojní zákazníci sa vracajú. Ten Microsoft nemá zlú politiku...

Žiadne komentáre: